menu in
Spotlight

Spotlight

Sittard-Geleen telt honderden innovatieve bedrijven. In de rubriek Spotlight vertelt de top van deze organisaties elke maand een persoonlijk verhaal over wonen, werken en leven in de stad.

Collé, snelle groeier in Sittard-Geleen

Collé Rental & Sales is een van de snelst groeiende ondernemingen in Sittard-Geleen. In amper vijftien jaar groeide het aantal voltijdse banen bij het bedrijf van amper 25 naar ruim 400 nu. “We hebben de perfecte combinatie van verkoop en verhuur.”

In de business-to-business markt staat Collé bij veel bedrijven op het netvlies. De huidige directeur en enige aandeelhouder Frits Collé blijft in de consumentenmarkt het liefst op de achtergrond. “We zijn vrijwel uitsluitend actief in de B2B markt. Natuurlijk profileren we ons in de verschillende markten en bereiken we daarmee onze (potentiële) klanten, maar we hoeven niet zo nodig publiekscampagnes te voeren. We verkopen of verhuren niet aan particulieren en zijn dat ook niet van plan. Er zijn genoeg bedrijven die zich daarop richten.”  

Grensgebied
Een bewuste keuze waarmee het verhaal achter Collé Rental & Sales niet minder interessant is. De geschiedenis voert terug naar de laatste jaren van de 19e eeuw als Mathias Collé in het Duitse Isenbruch bij Selfkant een smederij opent waar hij ook paarden beslaat. Vrij snel specialiseert de familie Collé zich op de verkoop van landbouwmachines in het grensgebied. De derde generatie (Frans Collé) opent in 1965 een vestiging in Limbricht om vervolgens in 1978 te verkassen naar een gloednieuw pand aan de Nusterweg in Sittard, tevens hoofdkantoor. Als de landbouw door een crisis gaat, besluit Frans Collé dat het tijd is om nieuwe markten op te zoeken en richt gaat zich op de industrie en de bouw.



Verhuren
Een succesvol besluit, net zoals de beslissing van Frits Collé (vierde generatie) om in 1998 te starten met een verhuurtak. “Klanten willen de afweging kunnen maken tussen koop, huur of lease van een machine. Dat bleek ook tijdens de voorbije crisis toen het geld voor investeringen en de aanschaf van kapitaalgoederen schaars was. Mede daarom zijn wij juist in de crisistijd sterk gegroeid.”
Investeren en stappen durven maken juist in lastige jaren, dat is wel het handelsmerk van Collé Rental & Sales. Levend bewijs is de verhuizing in 2010 naar de huidige hoofdvestiging, een paar honderd meter verderop aan de Nusterweg. Een verdrievoudiging van het aantal vierkante meters. “Het is heel hard gegaan. Sinds 2014 hebben we 10 nieuwe vestigingen geopend in Nederland en Duitsland. De verhuurvloot bevat meer dan 8500 grote machines. Op de loonlijst staan ruim 400 mensen en het totale aantal vestigingen is uitgebreid tot 14 vestigingen. En ook de komende jaren zetten we in op vooral autonome groei, maar overnames bestaan ook tot de mogelijkheden.”
Projecten
Behalve de verhuur van een groot gamma hoogwerkers, verreikers, heftrucks, aggregaten, grondverzetmachines en allerlei bijbehorende spullen is Collé sterk in grote projecten. “We leveren bijvoorbeeld alle apparatuur en bijhorende accommodaties voor bouwprojecten en onderhoudsklussen in de industrie, inclusief slaapplaatsen, douchegelegenheden, directieketen enzovoorts. Voor grote en kleine festivals en concerten zijn we voor de organisatoren logistiek partner van heftrucks, lichtmasten, stroomvoorziening, units, terrein transporters enzovoort. Collé is heel veelzijdig en we doen zo veel mogelijk zelf. We hebben eigen monteurs, elektriciens, loodgieters, chauffeurs en specialisten in dienst. We willen niet afhankelijk zijn van anderen.  We hebben de ideale mix gevonden en gecombineerd met topservice is dat de verklaring voor het succes.”

Concreet
Topservice, dat zegt elk bedrijf. “Jawel, maar wij bewijzen het. Het blijkt uit klantonderzoeken en externe tests die wij regelmatig laten uitvoeren. Mooi voorbeeld is de afdeling Safety & Training. We leiden de medewerkers van onze klanten op om veilig met de geleverde apparatuur te werken. Dat kan bij een van onze vestigingen of on site. Wij hechten waarde aan persoonlijk contact met elke klant en zoeken altijd een oplossing. Daarom bijvoorbeeld geen webshop. Wie online een aanvraag indient krijgt een persoon aan de lijn die precies uitzoekt wat er mogelijk is.”
Geen holle frasen, net zoals Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Collé een concreet thema is. “We kunnen bewijzen dat we de CO2-uitstoot verminderen, zuiniger omgaan met energie en water. We werken samen met sociale instanties waardoor ook mensen met een beperking kansen krijgen. Mensen die hier werken hebben het blauw, onze bedrijfskleur, in hun genen.”

Vacant
Toch een verhaal om trots op te zijn? “Veel mensen kennen wel de naam, maar weten niet wat erachter zit. Nu de arbeidsmarkt krapper wordt en wij willen doorgroeien, kan het geen kwaad als mensen weten dat hier leuke en interessante functies vacant zijn.”

www.colle.eu

Igor Stel: rasechte ondernemer in Kasteel Limbricht

Zijn eerste centen als ondernemer verdiende Igor Stel op een feestje als clown. Na de overname van de exploitatie van Kasteel Limbricht afgelopen april bestiert de geboren Holtummer ruim twintig jaar verder vier bedrijven met ruim twintig mensen op de loonlijst en op topdagen honderd oproepkrachten aan de slag.

Op 6 juli opent Kasteel Limbricht de poorten. Ingrijpend gerenoveerd tot een sfeervolle pleisterplaats met restaurant, feestzalen, conferentieruimtes, café, bowling en terras. En met een eigen bakkerij, groenten- en kruidentuin, charcuterie en forellenkwekerij. Nieuw leven dus voor de eeuwenoude kasteelhoeve waarop verschillende ondernemers hun tanden stukbeten.

Deuren open
Waarom zou het Igor Stel wel lukken om er een succesvol bedrijf van te maken? “Kijk om je heen”, zegt hij tijdens een snelle en enthousiaste rondleiding terwijl de metselaars, timmerlieden en installateurs alle zeilen bijzetten om de deadline van 6 juli te halen. “Dit zijn toch unieke gebouwen op een prachtige plek. Het kasteel, de hoeve, de Tiendschuur. Alleen een beetje onderkomen, stoffig en oubollig geworden in de loop der jaren. Niet uitnodigend. Wij halen er de bezem door, verwijderen alle niet-authentieke troep en zetten de deuren open. Met respect voor de historie. Ik geloof er heilig in dat Kasteel Limbricht weer gaat leven.”
Igor Stel wil het niet hardop zeggen, maar het kasteel heeft een ondernemer met durf nodig. En moed kan hem niet ontzegd worden. Al op jonge leeftijd stort hij zich in de horeca en vrijetijdsmarkt. Met de verhuur van popcornmachines, springkussens, draaimolens en andere artikelen legt hij de basis voor de Entertrain Group, gespecialiseerd in het organiseren van evenementen en verhuur. Een keten van vier restaurants volgt plus een paintballcenter in zijn woonplaats Echt en een klimparcours in de Heelderpeel.

All in Echt
In 2006 verkoopt hij een aantal activiteiten om de aankoop van het kartcentrum in Echt te financieren. “Het kartcentrum van Jos Verstappen inderdaad. We hebben dat uitgebreid tot All in Echt met een groot aantal attracties en andere activiteiten. Karten is populair, maar met warm weer is er niets te doen op de kartbaan. Nu trekken we een veel breder publiek en is er altijd leven.” Even later voegt Igor Stel nog een pareltje toe aan de kralenketting: een outdoor speeltuin voor de jeugd, ook in Echt. “Ook succesvol ja. De jeugd wil wel degelijk buiten spelen, spannende dingen doen”, zegt de nu 39-jarige vader van twee jonge dochters. “Natuurlijk heb je de pretparken, maar in deze speeltuin bouw je hutten en dammen, graaf je kuilen en ben je in de natuur. Heerlijk. Ik hou van natuurlijke authentieke dingen.”

Social return
Dat komt ook tot uiting in Kasteel Limbricht dat hij nu huurt van de Stichting Kasteel Limbricht. Het complex gaat voor een slordige 3,5 ton op de schop. Wandjes worden gesloopt of verplaatst, plafonds, vloeren en muren aangepakt. Een nieuwe keuken, bakkerij, meubilair, bowlingbaan. “Ja, het is wel wat meer dan de bezem erdoorheen halen. Dit moet een aantrekkelijke pleisterplaats worden voor zowel de zakelijke als de particuliere markt. Topkwaliteit met behoud van geschiedenis.
Vroeger was dit een zelfvoorzienende kasteelhoeve. Dat wil ik deels terugbrengen. We gaan onze eigen groenten en kruiden verbouwen. Fruit betrekken we van boeren uit de directe omgeving, net als het vlees en het graan voor het brood dat we zelf gaan bakken. Natuurlijk zijn dat investeringen, maar in de exploitatie gaan we mensen van de PSW inzetten. Mensen die moeilijk aan werk komen. Ik denk dat ze hier heel goed kunnen functioneren. Social return dus die haalbaar is door de subsidies. Zo snijdt het mes aan verschillende kanten.”
Bemoeien
Vier bedrijven. Is Igor Stel niet bang om de regie te verliezen? Nu al rinkelt de telefoon onophoudelijk en verstuurt hij het ene appje na het andere. “Geen probleem”, klinkt het zelfbewust. “Ik doe zeker niet alles alleen. Op sleutelfuncties zitten mensen die ik honderd procent vertrouw en zaken  uitstekend regelen. Tegelijk wil ik wel aan het stuur zitten. Deze renovatie doen we in eigen beheer, met verschillende zelfstandige bedrijfjes met goede vakmensen. Ik overleg wel heel veel met de architect, maar ik ben iemand die zelf de keuzes wil maken. Zo hebben we in Frankrijk een grote partij eikenhout voor een mooie prijs weggehaald. Perfect voor de vloeren, betimmering van de bars en zo nog wat toepassingen. Ook een eigen idee: het vlonderterras op de binnenplaats. En de wolk van wijnflessen in het restaurant waar het licht doorheen schijnt. Ondernemen is durven, weg van de geijkte paden en stappen.” En zaken verbinden. “Ook dat. Mijn vier bedrijven vullen elkaar aan. De mensen zijn flexibel inzetbaar, voor feesten en partijen huren we uiteraard de eigen producten. We spreken veel doelgroepen aan, het hele jaar door. Daardoor zijn we minder afhankelijk van seizoenen en conjunctuur.”

Geprikkeld
Voorlopig heeft Igor Stel de handen vol. Of heeft hij nog meer plannen? “Ik ben altijd op zoek naar kansen, uitdagingen. Zeker als mensen zeggen dat iets niet kan, raak ik geprikkeld. Ongetwijfeld begin ik de komende jaren nog met wat nieuws. Zelf zit ik niet graag stil, dan kan ik beter meteen in de kist gaan liggen.

Ambitie voorwaarde voor succesvol bedrijf

Reviews en digitale beoordelingen kunnen een bedrijf maken of breken, zeker in de horeca. De macht van de papieren media is echter niet te onderschatten. Coffee Mundo in Sittard kwam vorig najaar in de jaarlijkse koffietest van het Algemeen Dagblad als allerbeste uit de test.

Coffee Mundo Sittard: voor de beste koffie in het land

Koen van Beek kan zich de bewuste oktoberdag van 2016 nog goed herinneren. “De juryvoorzitter van  de koffietest van het AD meldde zich aan de bar in onze net geopende tweede zaak in De Ligne. ‘Bereid je maar voor’, zei hij, ‘jullie hebben de test gewonnen. Volgende week staat het groot in de krant’. Ja, dan ben je toch wel verrast. We wisten wel dat we een mooi kopje koffie schenken. In 2014 waren we al eens zevende geworden, maar aan winnen denk je niet. Er zijn zó veel koffiebars in Nederland die ook topkwaliteit neerzetten.”

Zoeken
De mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen. “Ja, want we hadden het razend druk”, vult Georgette van Beek haar partner aan. “Met onze eerste zaak op de Markt maar zeker met de nieuwe bar in De Ligne. Iedereen moest nog zijn weg zoeken in dat gloednieuwe complex. Wij ook. De combinatie van onderwijs, cultuur en wonen is uniek. Er zijn studenten, docenten, passanten, bewoners van de appartementen, bezoekers van bibliotheek, museum en filmhuisbezoekers. Het kost tijd voordat je goed inspeelt op de drukte, voldoende personeel inzet en weet wat het publiek wil. In een nieuwe zaak is het altijd even zoeken naar de juiste routing. We serveren immers ook een uitgebreide lunch. Juist omdat we nog bezig waren met inwerken, was het zo’n verrassing dat we in drie anonieme AD-testrondes die constante kwaliteit geleverd hebben. Knap van onze barista’s. Met de prijs zelf waren we niet zo bezig.”

Perfectionisten
Dat wordt een week later wel anders. ‘Coffee Mundo. Hemelse perfectie’ kopt het AD in vette letters, waarmee 137 concurrenten in het hele land het nakijken hebben. En dát willen honderden mensen de dagen erna wel eens even uitproberen. “Dan is het een extra uitdaging om dat perfecte kopje koffie neer te zetten”, vervolgt Koen van Beek. “Gelukkig is dat iets wat we altijd willen doen. We zijn perfectionisten. Toen we in 2012 met de eerste zaak begonnen hebben we gezegd dat we de beste koffie van Nederland willen serveren. Ambitieus? Ja zeker, maar dat moet je zijn als je een eigen zaak begint en succesvol wilt zijn.” Koen en Georgette van Beek ontmoeten elkaar in 1999. In 2007 zet Koen een groothandel in koffie op. Dit na een carrière van enkele jaren als internationaal vertegenwoordiger. “Ik heb in die tijd ontelbare koppen ondrinkbare koffie weggewerkt. Veelal automatenkoffie of oploscappuccino. Van mijn reizen door Zuid-Europa en Zuid-Amerika wist ik dat het anders kon en ben op kleine schaal begonnen met de verkoop van koffiebonen met bijhorende koffiezetters aan het MKB. Een schot in de roos. Het aantal zakelijke klanten groeide snel en er meldden zich ook steeds meer particulieren. De volgende stap was het ontwikkelen van een kwalitatief koffiemerk met een webshop en pas daarna kwam het idee van een eigen koffiebar bovendrijven.”
Verrassing
Georgette werkt dan als accountmanager voor een bedrijf in medische apparatuur. De ideale en veilige combinatie: een eigen bedrijf en een vaste baan. Drie jaar later verbaast het stel vriend en vijand met de mededeling een koffiebar te openen op de Markt in Sittard. Georgette: “Een verrassing was het zeker. Ons tweede kind was net geboren. Niet het beste moment om een baan met bijbehorende zekerheden op te geven. Maar we waren er samen al heel lang mee bezig. Koen heeft mij aangestoken met zijn passie voor koffie. Hij wilde graag een originele koffiebar erbij waar hij zijn eigen producten kon serveren. Als je een bedrijf begint, dan moet je het samen doen. We hebben op tientallen plekken in binnen- en buitenland inspiratie opgedaan, marktonderzoek verricht en een gedetailleerd businessplan lag al klaar. De laatste schakel was het vinden van een geschikte locatie. Die vonden we in 2012 en daarna hebben we snel de knoop doorgehakt.”

Locatie
Koen, geboren in Sittard: ‘Een goede locatie is cruciaal. Het moet een plek zijn waar veel mensen voorbijkomen. We hebben talloze opties bekeken, ook in andere steden zoals in Maastricht, Heerlen, Roermond en zelfs net over de grens in Duitsland. Het was de tijd dat de koffiecultuur ook in Nederland voet aan de grond kreeg. Eerst in de Randstad natuurlijk met Starbucks, hippe koffietentjes, coffee-to-go. We waren er vast van overtuigd dat er hier in Zuid-Limburg kansen waren voor een authentieke koffiebar, mits er topkwaliteit koffie geserveerd zou worden.”
De visie blijkt juist: Coffee Mundo in hartje Sittard groeit uit tot een drukbezochte zaak. Met de beslissing om een tweede zaak te openen verraste het ondernemerspaar opnieuw de buitenwereld. Georgette: “We zijn in een heel vroeg stadium bij De Ligne betrokken geraakt. Koen en ik geloven in dit nieuwe stukje Sittard. De combinatie van functies is geweldig. Daar willen we bij zijn, een centrale rol in spelen. Dat is ons gelukt, maar het was wel even alle zeilen bijzetten. De investeringen zijn fors en we groeiden in één keer van een team met acht mensen naar twintig man. Dat zijn toch stappen.”

Beste
Koen: “Jazeker, maar we geloven in ons concept: de beste zijn. We kiezen heel zorgvuldig onze duurzame bonen, welke gemengd en gebrand worden tot onze Coffee Mundo Houseblend. We gebruiken de beste melk, de beste apparatuur. Bij koffie zetten draait het om de details. Ik denk dat we iets moois hebben neergezet waarmee we nog lang niet klaar zijn. Uitbreiden binnen de Euregio met meerdere vestigingen is zeker een optie.”

Wood15 wil graag doorgroeien in Sittard-Geleen

Twee jaar geleden, in 2015, maakten de ondernemers Marc Trines en Jaap van Hoof hun droom waar: een indoor mountainbike- en BMX-hal. Gevestigd in één van de vroegere fabriekshallen van Philips aan de Nusterweg in Sittard-Geleen. Wood15 heet het centrum, inmiddels internationaal bekend en in trek bij vele duizenden liefhebbers en (top)sporters. Toch is de toekomst ongewis.

Ooit werden er beeldbuizen gemaakt, nu razen de BMX’ers en mountainbikers over de houten banen. Pittige hellingen, steile afdalingen, scherpe bochten: voor elke leeftijd en elk niveau heeft het circuit wel een uitdaging in petto. “Dit is de enige overdekte baan in Nederland met zo veel faciliteiten”, zegt Marc Trines niet zonder trots. “De dichtstbijzijnde concurrent zit in Straatsburg, de volgende ergens in Zwitserland. Daarom trekken we niet alleen uit heel Nederland fietsers, ze komen ook uit België, Duitsland en zelfs Scandinavië. Soms voor een dag, soms voor een heel weekend. Vooral BMX’ers dan, want mountainbikers kunnen ook buiten trainen in de bossen. BMX’ers hebben echt een uitgezet circuit nodig. Die vind je buiten nog wel op verschillende plekken, maar binnen dus bijna nergens.”

Speurtocht
Marc Trines en zijn compagnon Jaap van Hoof zagen het gat in de markt al lang, maar een hal vinden van 6000 vierkante meter en zes meter hoog, dat was nog een heel ander verhaal. En zelf bouwen was geen optie. “We hadden een bescheiden startkapitaal, in feite ons eigen spaargeld”, zegt Marc Trines. “Te weinig om een bouwlening los te peuteren. Na een lange speurtocht konden we hier op het vroegere Philips-terrein deze hal huren. Tegen een redelijke prijs. Het was dé kans om te starten.” Jaap en Marc, beiden fervente mountainbikers, kozen bewust voor een leegstaande hal op het Philipsterrein. ”Wij willen bewust omgaan met het milieu; daarin past hergebruik. We besteden veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom gebruiken we zoveel mogelijk natuurlijke materialen. Tijdens de opbouw en renovatie hebben we met vijf mensen gewerkt uit het 600-banen-plan van de gemeente. Mensen die zo weer een kans krijgen om te werken.”



Urban

De twee ondernemers investeerden in een compleet houten circuit, fietsen en accessoires voor de verhuur en een gezellige bar waar Ellen Schreuders met haar Soupa Doupa zorgt voor een gezonde maaltijd en drankjes. “Onze gasten vinden de sfeer hier geweldig”, vervolgt Marc Trines als hij na ruim twee jaar de balans opmaakt. “Een tikkeltje urban, een industriële omgeving met een uitstraling die je eerder in een grote stad verwacht. Nog altijd groeit het aantal klanten. Zowel talenten die misschien wel prof willen worden, BMX is een Olympische sport, alsook recreanten die hier een middag of avond lekker komen raggen. Hele gezinnen die een weekendje Limburg doen en ook actief willen zijn, kinderfeestjes, vrijgezellenfeestjes. We trekken een breed publiek.”
Mobiel
Sinds de opening in oktober 2015 is het circuit verder uitgebreid en is een tweede hal gehuurd voor de opslag van een mobiel circuit. “We worden steeds vaker gevraagd bij evenementen. Dan bouwen we daar de baan op en zijn instructeurs van ons aanwezig voor begeleiding en instructie. Toch weer wat anders dan het springkussen.” Wood15 draait dus goed, maar het is niet enkel een positief verhaal. De twee ondernemers hebben er nog geen euro mee verdiend, ondanks de investering van het spaargeld en ontelbare uren. Een salaris zit er voorlopig ook niet in. “Helaas niet. We hebben tegenslag gehad, veel onverwachte kosten zoals reparatie van lekkages en een huurkachel. Afgelopen jaar heeft Boels Verhuur dit terrein gekocht en we verwachten niet dat we hier kunnen blijven. De huur zal te hoog worden en daarmee de exploitatie verliesgevend. Eerlijk is eerlijk: we zijn blij als we quitte spelen nu. Jaap en ik hebben elk nog een bedrijf en onze echtgenotes werken. Het was ook nooit de bedoeling om rijk te worden met Wood15. Het is eerder een uit de hand gelopen hobby. Een droom omzetten in werkelijkheid.”

Sportzone
Hoe nu verder is de vraag. “We zijn in gesprek met de gemeente om te verhuizen naar de Sportzone. Maar daarmee is veel geld gemoeid. Er is ons wel toegezegd dat we een nieuw te bouwen hal kunnen huren en exploiteren. Het is echter onduidelijk tegen welke voorwaarden. In principe willen we graag in Sittard-Geleen blijven. Een ondernemende stad met speciale aandacht voor de wielersport. Maar of het haalbaar is? Ik durf het niet te zeggen. Misschien is er wel een investeerder die wil instappen. BMX’en en mountainbiken zijn groeiende sporten. Het zijn sporten waarmee we de jeugd op een leuke manier aan het bewegen krijgen. En we hebben het hier toch ook over een bedrijf met acht arbeidsplaatsen. Uiteraard zouden we dat het liefste verder uitbouwen. Wij zijn er klaar voor.”

Adviesbureau Offermans Joosten thuis in Sittard-Geleen

René Joosten is directeur van Offermans Joosten, Limburgs grootste adviesbureau op het gebied van verzekeringen, hypotheken, pensioenen en financiële planning. Sinds 1950 geworteld in Geleen en nog altijd met persoonlijk advies als sterkste marketinginstrument.

René Joosten: “Hier liggen kansen voor ondernemers”

Kom aan Geleen en je komt aan René Joosten. De vraag of hij ooit overwogen heeft het karakteristieke bedrijfspand aan de Rijksweg-Noord voor een kantoorpand op een bedrijventerrein, levert een misprijzende blik op. “Ik dacht het niet”, klinkt het luid en duidelijk. “We zitten hier prima. Goed bereikbaar, lekker veel ruimte en vooral midden in de stad; tussen de mensen. We mogen dan in het digitale tijdperk zijn beland, verzekeringen, hypotheken en pensioenen zijn meer dan ooit mensenwerk. Ik zie ons niet snel terug op een bedrijventerrein in een anoniem pand. En ja, Geleen gaat mij aan het hart. Hier liggen zo veel kansen voor ondernemers. Met 32.000 inwoners en de innovatieve Brightlands Chemelot Campus in onze achtertuin is hier ruimte voor wat nieuws, wat anders. Geleen heeft zichzelf vaker opnieuw uitgevonden. Dat doen we nu weer. Het zou uitermate dom zijn om dan uit het centrum te verkassen.”

Creëren
René Joosten is een betrokken ondernemer. Hij is de drijvende kracht achter de restauratie van het voormalige klooster Abshoven in Munstergeleen en zou het kunstje graag herhalen met het leegstaande AMVJ-gebouw in hartje Geleen. “Ideaal om te verbouwen tot appartementencomplex voor studenten die nu op Chemelot een master volgen. Short stay, 35 kamers, met maaltijd- en wasservice. Ik heb het gemeentebestuur nog niet warm kunnen krijgen voor het idee, maar misschien komt dat nog. Je moet wat creëren, ondernemen. Het goud is op een steenworp afstand te vinden. Op Chemelot worden de mooiste producten gemaakt, de beste uitvindingen gedaan. Haal die naar Geleen, laat ze zien. In de winkelstraten zien we nu weer meer leven. Omdat de huren dalen en pandeigenaren bereid zijn water bij de wijn te doen. Je kunt nu een winkelruimte huren vanaf 750 euro per maand. Mijn dochter is net begonnen in een pandje, mijn vrouw draait al jaren met succes een chocoladewinkel van Rousseau. Het komt goed met Geleen.”

Fuseren
In het vuur van zijn betoog sneeuwt zijn eigen bedrijf bijna onder. Onterecht, want met 48 medewerkers is Offermans Joosten een van de grotere werkgevers in Geleen op het gebied van dienstverlening. Opgericht in 1950 door Offermans senior, voortgezet door diens zonen en in 2001 gefuseerd met het adviesbedrijf van René Joosten. De laatste is nu grootaandeelhouder en binnenkort directeur van een nog grotere onderneming. “Dat klopt. We fuseren met Wilson in Maastricht waarmee we naar 60 man gaan en het klantenbestand opvijzelen van 17.000 naar 23.000. Een mooie omvang en een waarborg voor stabiliteit.”
Verzekeren, pensioenen, hypotheken. Dat is toch bij uitstek geschikt om via het internet te regelen? “Fout. Mensen oriënteren zich via het internet, maar als ze die hypotheek gaan afsluiten willen ze een persoonlijk advies. Ja, ook jonge mensen. Het is ons businessmodel om die mensen voor de rest van hun leven aan ons te binden. Met het beste persoonlijke advies waarin we het liefst zo breed mogelijk kijken. Hoe hebben mensen hun pensioen geregeld, wat zijn hun dromen, willen ze kinderen, een tweede huisje, een eigen bedrijf? Het gaat om een totaalpakket, inclusief verzekeringen en financiële planning. Daarmee onderscheiden we ons en bouwen we langdurige relaties op. Het internet is absoluut geen bedreiging voor ons.”

Advies
En de prijsconcurrentie dan na het afschaffen van de provisieregelingen? “Ook niet. Vroeger rekenden we één procent provisie van de hypotheek. Nu betalen klanten ons voor een goed advies. Ze hebben daar geen moeite mee. En wij ook niet. In vergelijking met onze collega’s in het westen zijn we er zelfs op vooruit gegaan. Waar een gemiddeld huis in Utrecht pakweg 3,5 ton kost, zitten we in Limburg op de helft. In de eenprocentsregeling was dat voor ons niet gunstig. Ook de tarieven voor verzekeringen of financiële planning leiden zelden tot discussie. De klant wil vooral een eerlijk en goed advies.” Persoonlijk advies, gekoppeld aan deskundigheid. Dat geldt ook voor de bijna 3000 bedrijven die klant zijn bij Offermans Joosten. “De wereld is ingewikkeld geworden. We hebben specialisten in huis voor zzp’ers, mkb, grootbedrijf. Verzekeringsdeskundigen die alles weten op hun vakgebied. Over verzuim, AOV, pensioen, speciale verzekeringen. Kennis is alles. En concrete hulp als er wat misgaat. Dan is het zeker belangrijk als je de regio kent, dialect spreekt. Dat geldt voor onze mensen op kantoor en in de buitendienst. Ze staan met twee benen in het bluswater als dat moet. Grote verzekeringsmaatschappijen erkennen dat. Zij werken graag met lokale partijen die de cultuur lezen, het bedrijfsleven kennen.”  

Geloof
René Joosten verwacht na de fusie met Wilson geen al te grote overnames meer. Waarmee hij wat meer tijd overhoudt voor bestuurswerk en promotie van de stad. “Het winkelcentrum van Geleen richt zich met een compleet aanbod primair op de lokale omgeving. Het is aan de ondernemers om het winkelen gezellig en aantrekkelijk te maken. En aan de eigen inwoners om hier hun inkopen te doen. Dat gaat goed komen, daar geloof ik in.”

Sittard-Geleen blijft ideale basis voor Zuidlease

Zuidlease is veruit het grootste autoleasebedrijf van Limburg voor de zakelijke markt. De komende jaren ziet directeur en mede-eigenaar Olaf Houben de lease van elektrische auto’s explosief groeien. Het vanaf de oprichting in Sittard-Geleen gevestigde bedrijf is er helemaal klaar voor.

Directeur Olaf Houben ziet elektrisch rijden ‘explosief’ groeien

Bij de renovatie van de Industriestraat, waar het pand van Zuidlease staat, is ook gedacht aan het plaatsen van elektrische laadpalen, want het gaat niet lang meer duren voordat een meerderheid van de leaserijders duurzame stroom tankt in plaats van benzine of diesel. Olaf Houben: “Steeds meer grote merken komen op de markt met een of meerdere volledig elektrisch aangedreven modellen. Betaalbare auto’s, maar nog belangrijker: met betere en snel oplaadbare batterijen waardoor de actieradius groter wordt. Zeker voor de leasemarkt is dat van belang, want de meeste gebruikers maken veel kilometers. Zij willen niet om het uur stilstaan om te laden.”

Bijtelling
Ook de Nederlandse fiscus jaagt de overstap aan naar de duurzame elektrische auto’s. Vanaf 2017 geldt alleen nog voor de volledig elektrische auto het voordelige bijtellingstarief van vier procent. Het extra voordeel op de nieuwe hybride auto wordt dan afgeschaft terwijl de leaserijder op fossiele brandstof 22 procent van de aanschafprijs jaarlijks bij zijn inkomen moet optellen. Een verschil dat kan oplopen tot honderden euro’s per maand. “Ik verwacht dat het vanaf komend jaar snel gaat”, zegt Olaf Houben die in 1996 directeur werd van Zuidlease. “De belangstelling is er in ieder geval. Veel ondernemers willen weten hoe het zit en zullen uiteindelijk hun wagenpark te vervangen. Dat gaat geleidelijk omdat fiscale voordelen op eerder geleasede auto’s nog even doorlopen, maar uiteindelijk zie ik de meerderheid wel overstappen. Ons bedrijf is daar al helemaal op ingericht, we kunnen elke (potentiële) klant adviseren en een scherpe aanbieding doen. We zijn groot geworden met persoonlijke aandacht voor onze klanten. We leveren maatwerk aan vooral het midden- en kleinbedrijf waarbij het niets uitmaakt of het nu gaat om één auto of 25. We koesteren elke klant.”

Groeien
Zuidlease viert volgend jaar het zilveren bestaansfeest. Olaf Houben staat dan 20 jaar in het roer. Hij heeft het bedrijf vooral in de crisisjaren sterk zien groeien.   “Omdat ondernemers het cash geld hard nodig hadden en hebben”, legt hij uit. “Met Lage Landen als moedermaatschappij beschikken we zelf over voldoende kapitaal om de auto’s wel aan te schaffen. Wij zien de omzet voor het achtste achtereenvolgende jaar groeien, en niet zelden met dubbele cijfers.”
Bij Zuidlease werken 25 mensen, de omzet schoot afgelopen jaar voor het eerst door de grens van 30 miljoen euro. Momenteel dragen zo’n 3500 auto’s het stickertje van Zuidlease. Volgens Olaf Houben zit er nog wel groei in. “Zeker, en daarvoor hoeven we niet over de provinciegrenzen heen te kijken. Ook richten we ons op de markt voor personal lease, niet met stuntaanbiedingen maar ook met maatwerk. De Limburgse zakelijke leasemarkt is nog niet verzadigd. De economie draait beter, er zijn veel minder faillissementen, tegelijk blijft leasen populair. Je verlegt toch de meeste risico’s tegen eerlijke tarieven. Natuurlijk hebben we concurrenten, maar we hebben een uitstekend netwerk van vaste klanten opgebouwd. Service en persoonlijke aandacht zijn zeker in Limburg belangrijk. Daarom hebben we zes accountmanagers aan de slag. Relatief veel, maar zij maken wel het verschil.”

Ondernemen
Zuidlease vestigde zich in 1992 in Sittard-Geleen en Olaf Houben heeft geen plannen om te verkassen. “Waarom zouden we? We zitten op een centrale plek met voldoende ruimte. Sittard-Geleen is een goede plek om te ondernemen.”

Persoonlijk wil de in Munstergeleen opgegroeide ondernemer niet weg uit het zuiden. “Ik heb tien jaar in de randstad gewoond. Ik zou niet meer terug willen. We wonen nu aan de rand van de stad tegen de natuur aan. De historische binnenstad van Sittard heeft een mooi aanbod van winkels en horeca waar we zeer regelmatig gebruik van maken. Er is cultureel van alles te beleven, er zijn goede onderwijsmogelijkheden en ook op sportgebied is er keuze genoeg. Ik tennis hier, onze twee zonen voetballen bij DVO en Born. Allemaal prima.”



Betrokkenheid

De betrokkenheid bij de stad blijkt ook uit de gulle sponsoring van evenementen en sportverenigingen. Komend jaar wordt Zuidlease officieel partner van de gemeente en draagt daarmee bij aan verschillende culturele evenementen. “Ik vind dat je als ondernemer ook iets mag terugdoen jegens de maatschappij. Het jaarlijkse bedrijfsuitje houden we samen met De Zonnebloem. Eén dag gaan onze mensen op stap met ouderen en gehandicapten die de deur nauwelijks uitkomen. Altijd een mooie dag, geen enkele medewerker die verstek laat gaan. Ook een vorm van duurzaam ondernemen.”

Dimitri Palmen: “de juiste keuze”

Automatiseerder BCT verruilde in 2015 Amstenrade voor Sittard-Geleen. Na dertig jaar van de landelijke dorpsomgeving naar de dynamiek van de stad; voor de 180 medewerkers toch een overgang. “Gelukkig heeft niemand spijt gehad van de verhuizing”, zegt directeur Dimitri Palmen.

BCT verruilde Amstenrade voor Sittard-Geleen

De keuze voor het voormalige gemeentelijk bestuurscentrum aan het Hub Dassenplein in Sittard was voor de buitenwereld een verrassing. De Smart Services Campus in Heerlen werkt als een magneet voor veel ICT-bedrijven. “We hebben ook serieus gekeken naar Heerlen,” zegt Dimitri Palmen, zestien jaar werkzaam voor BCT waarvan sinds 2012 als directeur, “en verschillende opties bestudeerd. Net als in Maastricht overigens, maar er was telkens wel iets wat niet beviel. De huurprijzen, gebrek aan parkeerplekken, de indeling van het gebouw, de bereikbaarheid, verbouwkosten, contractbepalingen. Hier in Sittard-Geleen vielen de puzzelstukjes in elkaar. We hebben alle medewerking gekregen. Dit gebouw zit ons als gegoten en past bij ons bedrijfsfilosofie en plannen.”

Vier locaties
Belangrijkste reden voor de verhuizing was de verspreiding van de mensen over verschillende locaties. BCT groeide sinds de oprichting in 1985 door zes ICT-pioniers uit tot een van de grootste automatiseerders in Zuid-Limburg, gespecialiseerd in softwareontwikkeling, documentbeheer en informatieverwerking. “Met als gevolg vier locaties in een straal van tien kilometer. Onhandig, daarom waren we al langer op zoek naar een plek om de activiteiten te bundelen. Omdat we landelijk werken, hebben we ons ook georiënteerd op de omgeving van Utrecht. Een optie die snel afviel gezien onze groeiende belangen in België en Duitsland. We hebben kantoren in Lanaken en Aken en dan is Zuid-Limburg de beste locatie. Bovendien zouden veel van onze medewerkers niet mee verhuizen naar het westen. Goede mensen met langdurige dienstverbanden willen we niet kwijt.”



Talent
Dat zou strategisch ook geen goede zet zijn in een tijd dat automatiseerders weer schreeuwen om goedopgeleide mensen. “Dat klopt”, beaamt Dimitri Palmen. “Wij weten gelukkig nog altijd talent aan ons te binden. Er is genoeg aanwas vanuit de Universiteit Maastricht en vanuit Zuyd Hogeschool. Ongemerkt zitten we midden op een kennis-as als je Aken en Hasselt meetelt. We begeleiden permanent stagiaires die na het afronden van hun opleiding regelmatig in dienst treden bij ons. Verder kent BCT weinig verloop. Mensen werken hier graag. De mix van ervaring en jong talent is belangrijk om de ontwikkelingen in de branche bij te houden en liefst nog vóór te blijven. Er verandert zo veel zo snel. Wat je vandaag ontwikkelt is bij wijze van spreken morgen al verouderd. Wij zijn voortdurend bezig met nieuwe partnerships, met het bouwen van platforms en nieuwe businessmodellen. Informatie moet altijd en overal beschikbaar zijn, zowel privé als zakelijk. Gebruiksvriendelijk en betaalbaar. Dat zijn de uitdagingen waar we voor staan.”

In de binnenstad van Sittard
Met de verhuizing naar de binnenstad van Sittard wordt het werken bij BCT nog aantrekkelijker, meent de directeur. “Zeker weten. We hebben de kantine afgeschaft, onze mensen kunnen nu even lekker de stad in voor een broodje en wat ontspanning. Het werk als programmeur of ICT’er is erg intensief. Op een afgelegen bedrijventerrein is niets te halen en Amstenrade, hoe mooi ook, is niet meer dan een dorp. Een werknemer werkt liever in een stad. Verder is ons bedrijf nu veel beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Handig voor de medewerkers, maar ook voor onze relaties en klanten. We werken veel voor overheden die we graag hier ontvangen. Gelukkig was ook het aantal parkeerplaatsen in de garage pal voor de deur geen probleem.”

Flexibel
Met de verhuizing naar het gitzwarte gebouw is BCT meteen overgestapt op het systeem van flexibele werkplekken. “Veel van onze mensen zijn voortdurend onderweg of bij klanten. Zij hebben geen vaste werkplek en werken veel vanuit thuis. Dit gebouw leent zich bijzonder goed voor dit systeem. En er is nog voldoende ruimte hoewel we niet direct van plan zijn om sterk in medewerkers te groeien. We zoeken het meer in strategische partnerships met kleine specialistische bedrijven. Dat is de huidige trend: zelfstandige professionals die diensten en kennis leveren en geen behoefte hebben aan vaste dienstverbanden. Daar spelen we op in, ook met onze producten en oplossingen.”

Verkopen
Dimitri Palmen woont zelf in Voerendaal, maar is Sittard-Geleen in het afgelopen jaar meer en meer gaan waarderen. “Een stad die veel te bieden heeft. Ik heb veel mooie plekken ontdekt, je kunt er prima eten en winkelen en er zijn veel mooie evenementen, een theater, bioscoop, musea, enzovoort. Nooit geweten eigenlijk. Sittard-Geleen mag zich best wat beter verkopen, denk ik dan. Met de vestiging van Zuyd in Ligne wordt de stad nog levendiger en aantrekkelijker. Voor een bedrijf als BCT niet onbelangrijk. We hebben met Sittard-Geleen de juiste keuze gemaakt.

Huub Meessen trots op ‘zijn’ recyclingfabriek QCP

Precies twee jaar geleden kreeg Huub Meessen groen licht voor de bouw van QCP, een recyclingfabriek voor plastics op Chemelot Industrial Parc. Vorig jaar rolden de eerste tonnen granulaat uit de installaties, nu is het tijd om de productie op te schalen en meer klanten binnen te halen. “De belangstelling is enorm.”

“Sittard-Geleen moet meer investeerders binnenhalen”

Ruim tien jaar woont Huub Meessen met zijn vrouw en drie zonen op de Kolleberg in Sittard, maar in de stad zelf is hij de laatste twee jaar amper geweest. “Geen tijd voor gehad”, zegt de geboren Neerbeekenaar. “Een bedrijf van deze omvang opzetten is bepaald geen sinecure. Daar zijn de laatste twee jaar wel heel veel uren extra in gaan zetten. Geen probleem natuurlijk, ik ben hier al wat jaren mee bezig. Een ambitie die in vervulling gaat.”

Tijd
Huub Meessen schetst de meest tijdrovende fases. “Het vinden van financiering, net als de procedures voor vergunningen. Hoe alle instanties en partijen ook hun best hebben gedaan; het zou wel wat sneller en makkelijker mogen. Ook met het oog op de toekomst. Het Industrial Parc is nog lang niet af. Enkele nieuwe fabrieken zijn meer dan welkom, ook om niet zo afhankelijk te zijn van de grote gevestigde jongens. Er is belangstelling van internationale investeerders. Laten we die vooral proberen binnen te halen.”

Er schuilt enige kritiek in de woorden van Huub Meessen, maar hij bedoelt het vooral positief. “Natuurlijk. Chemelot is een geweldige plek om te ondernemen, zeker voor bedrijven in de materialen en fijnchemie. Aan veel voorwaarden wordt voldaan. De infrastructuur is goed, de ligging centraal. Er is ruimte en een aantal basics is uitstekend geregeld. Door de investeringen in de researchcampus zijn laboratoria en proeffabrieken beschikbaar. En de daarbij behorende kennis en kunde. Ideaal voor startups en gevestigde bedrijven die graag een tweede vestiging willen zonder te hoeven investeren in dure apparatuur en faciliteiten. Nu nog meer aandacht voor het Industrial Parc en we zijn helemaal op de goede weg.”

Pioniers
Een groepje pioniers onder aanvoering van Huub Meessen, allemaal werkzaam op Chemelot, speelde al jaren met het idee voor de bouw van een recyclingfabriek voor plastics. In april 2014 tekenden afvalverwerker SUEZ,  Chemelot Ventures, NV Industriebank LIOF, Rabobank, het Limburgs Energie Fonds, de gemeente Sittard-Geleen en de Provincie Limburg voor de financiering van de € 75 miljoen kostende fabriek waarvan € 35 miljoen voor de eerste fase. De voorbereiding vergde bijna een jaar, in februari 2015 ging de schop de grond in en sinds begin dit jaar komt QCP (Quality Circular Polymers) op stoom. Inmiddels werken er 45 mensen en dat worden er binnen een paar jaar 100. Dan ook is de productiecapaciteit opgevoerd tot 100.000 ton, oftewel 100 miljoen kilo. “We verwerken twee soorten gebruikte plastic: PP en PE. We sorteren en reinigen het spul en maken er in onze installaties weer hoogwaardige grondstof van voor de productie van bijvoorbeeld verfverpakkingen, flessen, autobumpers, behuizingen van stofzuigers, enzovoort.”
Belangstelling
De toepassingen zijn legio. “Er is enorm veel belangstelling. We hebben tientallen potentiële afnemers over de vloer gehad en de eerste leveringen vinden plaats. Producenten willen graag duurzaam materiaal gebruiken. Bij QCP krijgt de circulaire economie gestalte. Het is wel belangrijk om hoge kwaliteit te leveren. Wij zijn dagelijks bezig met nieuwe samenstellingen en bewerkingsprocessen om zoveel mogelijk markten te bedienen.”

In competitie met België is uiteindelijk voor Chemelot gekozen als vestigingsplaats. “Behalve de faciliteiten is de ligging ideaal. Onze toeleverancier Suez heeft in een straal van 200 kilometer verschillende voorsorteerbedrijven waardoor een constante aanvoer verzekerd is. Onze klanten vinden we in heel West-Europa. We zitten precies in het midden. En we kunnen hier nog verder uitbreiden. Het vinden van personeel is geen probleem, ook omdat we in overleg met de gemeente Sittard-Geleen flink wat mensen plaatsen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We geven ze hier weer een kans. Hoogopgeleide mensen met chemische- en materialenkennis zijn hier ook volop beschikbaar. Uiteindelijk werken hier 100 mensen en genereren we indirect nog eens 200 tot 300 arbeidsplaatsen.”

Levendig
Veel vrije tijd zal Huub Meessen ook de komende tijd niet gegund zijn. Het binnenhalen van de juiste klanten en het verfijnen van de processen vergen alle energie. “Ergens wel jammer ja. Sittard-Geleen is een aantrekkelijke stad. Mijn vrouw weet er alles van; zij is hier geboren. Zelf woon ik er nu ook al 20 jaar. Een levendige stad met veel cultuur en sport, aantrekkelijk winkelaanbod, leuke restaurantjes en voorzieningen zoals scholen. Twee zonen zitten nog op het Trevianum, de derde studeert nu. Binnen een straal van 70 kilometer heb je hier de keus uit een fors aantal universiteiten en hogescholen. Ik denk dat Sittard-Geleen nog groeikansen heeft. Aan iedereen om die te benutten en vooral Chemelot verder te laten groeien.”

“Hier gebeurt het”

Bert Kip, de directeur van de Brightlands Chemelot Campus, streek in 1987 met zijn vrouw neer in Sittard-Geleen. Tijdelijk, zo was de bedoeling, maar de kans is groot dat hij in zijn woonplaats Limbricht zijn pensioen haalt. “Hier is het goed wonen en werken. Limburg is niet meer die ’ver-weg-provincie’.”

De roots van Bert Kip liggen in het oosten des lands, in de Achterhoek. Toch koos hij direct na zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven samen met zijn echtgenote voor het diepe zuiden. Voor een baan als spectroscopist bij DSM en een eerste twee-onder-een kap in Limbricht om precies te zijn. “Om de een of andere reden trok Zuid-Limburg. En DSM, een mooie onderneming met veel kansen. Geen verkeerde plek om een carrière te starten. We spraken met elkaar af om het een jaartje of vier te proberen en wellicht daarna weer naar het noorden te gaan. Het is er niet van gekomen. We hebben hier wortel geschoten en ik zie ons niet snel meer weggaan.”

Veranderen
Ongetwijfeld ligt de voorspoedige carrière van Bert Kip bij DSM aan de basis van het permanente verblijf. Via onder meer het directeurschap bij DSM Resolve werd hij in 2012 CEO van de Brightlands Chemelot Campus. Een sleutelpositie in de verdere uitbouw van de campus in Sittard-Geleen tot internationaal centrum voor de ontwikkeling en toepassing van nieuwe materialen voor de maakindustrie en de medische wereld. “Natuurlijk is dat een geweldige baan met een grote uitdaging en verantwoordelijkheid om hier banen en economische groei te creëren. Ik heb deze regio tijdens mijn loopbaan langzaam zien veranderen. De investeringen in de campussen en de internationalisering van de universiteit in Maastricht hebben de ontwikkelingen de laatste jaren in een stroomversnelling gebracht. Kenniswerkers uit de hele wereld komen hier werken en onderzoek doen. Het aantal ondernemingen op Chemelot groeit en het aantal kenniswerkers neemt snel toe. Hier gebeurt het. Misschien is dat in het westen van ons land nog niet helemaal doorgedrongen, maar ik heb toch de indruk dat men Limburg toch niet meer zo ver weg vindt als vroeger.”
Onderwijs
Een mooie carrière in een dynamische omgeving. “En toch niet dat gejaagde tempo van de Randstad. Wij houden van de natuur, de cultuur, de warmte. Zakelijk gezien is de centrale ligging een groot pluspunt met steden als Aken, Luik en Brussel dichtbij. Ik hoef niemand uit te leggen dat in deze regio uitstekend onderwijs gegeven wordt. Middelbare scholen volop en een hoge concentratie van universiteiten en hogescholen in Limburg, Duitsland en België. Onze drie dochters hebben er volop van geprofiteerd. Na het Trevianum in Sittard zijn ze alle drie in Maastricht gaan studeren. Ze zijn inmiddels uitgevlogen en goed terecht gekomen. Eén dochter werkt nu aan de UM als onderzoekster, de tweede in het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam en de derde in Praag. Ze zijn hier niets tekort gekomen.”
Uiteraard zijn er ‘verbeterpunten’. Bert Kip: “Qua bereikbaarheid moeten we nog stappen maken. Op de A2 loopt het te vaak vast. De snelle treinverbindingen met Brussel/Parijs en Duitsland missen we nog. De jongere generaties zijn afhankelijk van openbaar vervoer. Dus op dat punt zou ik graag wat meer actie zien.”  

Geworteld
Eén keer verhuisde het gezin Kip binnen Limbricht. “ We hebben hier een breed sociaal leven opgebouwd met een vriendenkring waarbij we ons thuis voelen. We zijn actief in de kerk en het verenigingsleven. Geworteld, gesettled ja; zo mag je het gerust noemen. Het is goed wonen en werken hier.”
@inpaginahtml@