Sittard-Geleen: logistieke hub voor Europa
Sittard-Geleen vormt een belangrijke locatie binnen het logistiek knooppunt Zuid-Limburg door zijn ligging aan het (inter)nationale netwerk van wegen, spoorlijnen en waterwegen en de nabijheid van Maastricht Aachen Airport. Van groot belang hierbij is ook de ligging binnen het Euregionale netwerk. Qua wegvervoer ligt Sittard-Geleen gunstig aan zowel de A2 (noord-zuid as) als aan de A76 (oost-west as).
Het gereedkomen van de N297n (Born–Selfkant–B56n), biedt een nieuwe routemogelijkheid tussen België en het Roergebied. Hiermee is het transport naar de Randstad, maar ook naar de Belgische en Duitse regio’s gewaarborgd. De zone met name rondom de A2 is een ontwikkelingsas voor industrie en kenniswerk (Chemelot en de knooppunten Born en Stein). De belangrijkste gebieden voor goederentransport in de stad zijn via een aantal grotere regionale en stedelijke wegen ontsloten.
Het vervoer over spoor maakt gebruik van het spoornetwerk Maastricht-Randstad en Heerlen-Randstad. In Sittard-Geleen vindt de verbinding plaats tussen beide spoorlijnen. Vanuit DSM/Chemelot zijn hierop verbindingen aangetakt. Verbindingen hiervan lopen eveneens rechtstreeks naar de terminals in Born en Stein voor de overslag voor transport over het water. Het scheepvaartverkeer vindt plaats over het Julianakanaal.
Lage belastingen, ideale locatie
Nederland is één van West-Europa's favoriete landen voor bedrijven om vanuit te distribueren door onder andere lage belastingen en soepele, snelle invoer van goederen. Vanwege haar geografische locatie en goede infrastructuur is Limburg de ideale uitvalsbasis voor ieder bedrijf dat door Europa vervoert.
Sittard-Geleen vormt een belangrijke locatie binnen het logistiek knooppunt Zuid-Limburg door zijn ligging aan het (inter)nationale netwerk van wegen, spoorlijnen en waterwegen en de nabijheid van Maastricht Aachen Airport. Van groot belang hierbij is ook de ligging binnen het Euregionale netwerk. Qua wegvervoer ligt Sittard-Geleen gunstig aan zowel de A2 (noord-zuid as) als aan de A76 (oost-west as).
Het gereedkomen van de N297n (Born–Selfkant–B56n), biedt een nieuwe routemogelijkheid tussen België en het Roergebied. Hiermee is het transport naar de Randstad, maar ook naar de Belgische en Duitse regio’s gewaarborgd. De zone met name rondom de A2 is een ontwikkelingsas voor industrie en kenniswerk (Chemelot en de knooppunten Born en Stein). De belangrijkste gebieden voor goederentransport in de stad zijn via een aantal grotere regionale en stedelijke wegen ontsloten.
Het vervoer over spoor maakt gebruik van het spoornetwerk Maastricht-Randstad en Heerlen-Randstad. In Sittard-Geleen vindt de verbinding plaats tussen beide spoorlijnen. Vanuit DSM/Chemelot zijn hierop verbindingen aangetakt. Verbindingen hiervan lopen eveneens rechtstreeks naar de terminals in Born en Stein voor de overslag voor transport over het water. Het scheepvaartverkeer vindt plaats over het Julianakanaal.
Lage belastingen, ideale locatie
Nederland is één van West-Europa's favoriete landen voor bedrijven om vanuit te distribueren door onder andere lage belastingen en soepele, snelle invoer van goederen. Vanwege haar geografische locatie en goede infrastructuur is Limburg de ideale uitvalsbasis voor ieder bedrijf dat door Europa vervoert.
Internationaal netwerk
Door een lange internationale handelsgeschiedenis geniet Limburg van een hoogontwikkelde service-industrie. Het gedegen netwerk van waterwegen, autowegen, buisleidingen, sporen en luchthavens biedt de regio een goede logistieke infrastructuur. Grote logistieke bedrijventerreinen concentreren zich rondom de goed ontwikkelde vliegvelden, havens en railterminals. In Zuid-Limburg alleen al bevinden zich 35 Europese distributiecentra.