menu in
Nieuwsoverzicht
16 mrt 2020

Selfmade ondernemer Harry Timmers: ondernemen is leren, leren, leren

Altijd racen tegen de klok, geen seconde stilzitten, onrustige korte nachten, boordevol wilde plannen en altijd de zaak in de kop. Een kort profiel van ondernemer Harry Timmers.
Harry Timmers spotlight

Correct? ‘Mijn omgeving wordt wel eens gek van me. Altijd moet het anders, nooit rust. Ja, ik ben een ernstig geval van ADHD.’ Hij zegt het met de nodige zelfspot waarin tegelijk een serieuze ondertoon doorklinkt. Voortdurend op het randje leven is ook niet alles. Andersom heeft hij met zijn niet aflatende energie, beter te vertalen als passie, in Sittard wel een prachtige en bloeiende onderneming neergezet: Tasty Present. Het bedrijf telt inmiddels 16 vaste medewerkers en is goed voor jaarlijks honderdduizenden relatiegeschenken in chocolade, waaronder het inmiddels in zo’n 50 landen bekende en gepatenteerde Chocotelegram. 

Printen op chocola 
Hij dendert te trap af richting vergaderruimte in zijn tot kantoor verbouwd voormalig woonhuis in Limbricht waar de administratie en verkoop van Tasty Present is gevestigd. Met een ristretto in de hand maakt hij snel een rondje langs de vitrines. Daarna in de hoogste versnelling door naar de Oslostraat bij het Fortunastadion in Sittard waar de productie en expeditie van het bedrijf gevestigd zijn.

De agenda staat vol, zelfs als het even rustig is bij Tasty Present. Tijd is en blijft kostbaar. Dat geldt zeker voor ondernemers als Harry Timmers (1960) die nooit stilzitten. In de luwte is er de tijd om de zaken op orde te brengen, nieuwe ideeën uit te werken, relaties aan te halen en te investeren. In een serie nieuwe printers bijvoorbeeld waarmee chocolade bedrukt kan worden. Ze staan gereed om uitgepakt en geïnstalleerd te worden.

‘Pure hi-tech op foodgebied’, klinkt het trots. ‘We hebben er al een aantal staan waarmee we praktisch elke afbeelding op chocolade kunnen printen. In hoge resolutie, haarscherp. Hiermee kun je geweldige, gepersonaliseerde geschenken maken. Van lekkere chocola dus. Exclusief en niet goedkoop nee, maar duidelijk een groeimarkt. We moeten alle zeilen bijzetten om orders op tijd te verwerken. Omdat we vasthouden aan snelle levering moet de capaciteit dus omhoog. En dat betekent geld uitgeven. En nee, ik vertel niet wat ze kosten en hoe ze werken. Bedrijfsgeheim.’ 

Exclusief product 
Tasty Present is voor zover Harry Timmers weet het enige bedrijf wereldwijd dat op deze razendsnelle manier persoonlijke chocoladecadeaus maakt. ‘Marsepein bedrukken en op chocola of taart plakken doen er meer, maar dat is toch niet hetzelfde. Direct printen op chocola is ingewikkeld. Ondanks de printers komt er veel handarbeid aan te pas. Daarom blijft het ook een exclusief product. Aan die formule willen we niet tornen. We blijven weg uit de grote retail, we gaan hier geen lopende banden neerzetten en standaard producten maken voor de grote supermarkten. Dan wordt het bulk, gaan de marges omlaag en is de charme verdwenen. Ik dacht het niet.’ 

Eigenwijs 
Harry Timmers is een selfmade ondernemer. Hij voltooide de HAVO, doorliep Marketing NIMA A en B en ging aan het werk. Zijn eerste klant was zijn schoonvader, een accountantskantoor uit Geleen, waarvoor hij onder meer flesjes wijn als relatiegeschenk afleverde bij klanten. Het werd de opmaat voor een opleiding tot Vinoloog en tot zijn eerste bedrijf: een wijnhandel samen met een Sittardse partner. 

Hij was net 24 en wist toen al dat hij eigen baas wilde blijven. ‘Ik pas niet in een hokje, daar ben ik veel te eigenwijs voor. Ik ben ook voortdurend bezig met veranderen, wil altijd leren. In de loop der jaren heb ik tientallen cursussen en opleidingen gevolgd, onder meer bij de Open Universiteit over supplychain management. Ik heb me verdiept in ICT, in logistiek, in produceren. Ik wil als ondernemer nergens met de mond vol tanden staan, niet bij mijn klanten en niet bij mijn toeleveranciers. Ik wil weten wat er speelt, nieuwe ontwikkelingen volgen en daarop inspelen. Leren, weten, dat is ondernemen. Net als af en toe op je bek gaan, dat is ook leren. En geloof mij, ik heb ervaring. 

Maar veel dingen hebben we goed gedaan. We waren net voor de millenniumwisseling zowat de eerste in Nederland met een webwinkel, we investeerden als eerste in e-commerce en internetmarketing. Toen het versturen van een pakje nog een zeldzaamheid was, zaten wij aan tafel met de voorlopers van Post NL en UPC. Door voorop te lopen hebben we Tasty Present kunnen uitbouwen tot wat het nu is: een gezond bedrijf met 16 vaste medewerkers en veel tijdelijke krachten tijdens piekperiodes. Dat is in deze branche natuurlijk een van de uitdagingen; op tijd leveren op de piekmomenten zoals een Valentijnsdag of tegen de kerst.’

Passie voor eten en drinken 
Zakelijk instinct dus als de basis voor succes, maar er is méér. ‘Passie voor eten en drinken’, kopt Harry Timmers de voorzet binnen als hij eenmaal terug in Limbricht in telegramstijl door 36 jaar ondernemen raast. ‘Eten en drinken hebben me altijd mateloos geboeid en daarom wil ik weten hoe het zit. Ik móet weten hoe bepaalde wijn gemaakt wordt, waar de kaas vandaan komt, wat zorgt voor de smaak. Precies hetzelfde geldt voor chocola.’

‘Met mijn vrouw Helène heb ik bijvoorbeeld onlangs in de Dominicaanse Republiek diverse plantages bezocht. Fantastisch. Levert dat zakelijk wat op? Lastig te zeggen. Wij werken met mainstream chocola die iedereen lekker moet vinden. Niet te zoet, niet te bitter. Niet al te uitgesproken dus, maar wel van hoge kwaliteit. Wij kopen die in bij het Belgische Barry Callebaut. Duurzaam geproduceerd met UTZ certificaat. De boeren moeten netjes behandeld worden, net als de arbeiders in de plantages. Daar zijn we heel strikt in, vanaf het begin trouwens. Nu is duurzaamheid gewoon, bij ons is het al 20 jaar dagelijkse kost.’ 

Marketing 
Gezien de internationale ambities van Tasty Present vormt duurzaamheid een mooi en belangrijk marketingitem. ‘Zeker. We werken vooral business-to-business, maar onze klanten en resellers hechten waarde aan kwaliteit en exclusiviteit. In de VS bijvoorbeeld groeien we hard. Amerikanen zijn gek op Belgische chocola. Verschillende licentienemers werken met ons concept, onze recepten en onze chocola. Dat geldt ook voor afnemers in Europese landen die wat verder van Sittard liggen. 

Energie 
De in Meerssen geboren en opgegroeide Harry Timmers heeft zijn zaakjes mooi voor elkaar, zoveel is duidelijk. Achter de succesvolle ondernemer schuilt echter ook de rusteloze mens die de stress te lijf gaat met veel sporten en rennen. ‘Dan kan ik denken. Vroeger ging ik alleen skiën. De hele dag volle inspanning, ’s avonds op de kamer plannen uitwerken. Kwam ik thuis, roepend dat alles weer eens op de schop moest. Natuurlijk lukte niet alles en gelukkig was daar ook Helène die wel eens aan de noodrem trok. Zij werkt mee in de zaak op kantoor en houdt me nog een beetje in toom.’

Met zes kruisjes op de teller ervaart ook Harry Timmers dat energie niet onuitputtelijk is. Twee etmalen doortrekken zonder te slapen is er niet meer bij. Een vakantie en aandacht voor de inmiddels twee kleinkinderen is óók belangrijk. Loslaten dus, en dat lukt beter omdat zoon Marco zich warmloopt om Tasty Present over te nemen. Maar zover is het nog niet. ‘Voorlopig leg ik nog mijn ziel en zaligheid in mijn bedrijf. Ik zou niet zonder kunnen.’     

www.tastypresent.nl

--

Bovenstaand artikel is tot stand gekomen voor de invoering van de intelligente lockdown in Nederland. Gelukkig is het Harry de afgelopen periode goed vergaan. Tasty Present draait zelfs als een tierelier! De gepersonaliseerde chocolade is een hype in coronatijd. Lees meer >> 

<< Terug naar nieuwsoverzicht
Delen via:

Nieuwsoverzicht Ondernemen

Toon overige nieuwsberichten >>

Meer nieuws over Ondernemen

Filter
 
Terug naar boven