1 mei 2017

Ambitie voorwaarde voor succesvol bedrijf

Reviews en digitale beoordelingen kunnen een bedrijf maken of breken, zeker in de horeca. De macht van de papieren media is echter niet te onderschatten.

Coffee Mundo in Sittard kwam in het najaar van 2016 in de jaarlijkse koffietest van het Algemeen Dagblad als allerbeste uit de test. Toen was de koffiezaak pas open.

Koen van Beek kan zich de bewuste oktoberdag van 2016 nog goed herinneren. “De juryvoorzitter van  de koffietest van het AD meldde zich aan de bar in onze net geopende tweede zaak in De Ligne. ‘Bereid je maar voor’, zei hij, ‘jullie hebben de test gewonnen. Volgende week staat het groot in de krant’. Ja, dan ben je toch wel verrast. We wisten wel dat we een mooi kopje koffie schenken. In 2014 waren we al eens zevende geworden, maar aan winnen denk je niet. Er zijn zó veel koffiebars in Nederland die ook topkwaliteit neerzetten.”

Zoeken

De mededeling wordt voor kennisgeving aangenomen. “Ja, want we hadden het razend druk”, vult Georgette van Beek haar partner aan. “Met onze eerste zaak op de Markt maar zeker met de nieuwe bar in De Ligne. Iedereen moest nog zijn weg zoeken in dat gloednieuwe complex. Wij ook. De combinatie van onderwijs, cultuur en wonen is uniek. Er zijn studenten, docenten, passanten, bewoners van de appartementen, bezoekers van bibliotheek, museum en filmhuisbezoekers. Het kost tijd voordat je goed inspeelt op de drukte, voldoende personeel inzet en weet wat het publiek wil. In een nieuwe zaak is het altijd even zoeken naar de juiste routing. We serveren immers ook een uitgebreide lunch. Juist omdat we nog bezig waren met inwerken, was het zo’n verrassing dat we in drie anonieme AD-testrondes die constante kwaliteit geleverd hebben. Knap van onze barista’s. Met de prijs zelf waren we niet zo bezig.”

Perfectionisten

Dat wordt een week later wel anders. ‘Coffee Mundo. Hemelse perfectie’ kopt het AD in vette letters, waarmee 137 concurrenten in het hele land het nakijken hebben. En dát willen honderden mensen de dagen erna wel eens even uitproberen. “Dan is het een extra uitdaging om dat perfecte kopje koffie neer te zetten”, vervolgt Koen van Beek. “Gelukkig is dat iets wat we altijd willen doen. We zijn perfectionisten. Toen we in 2012 met de eerste zaak begonnen hebben we gezegd dat we de beste koffie van Nederland willen serveren. Ambitieus? Ja zeker, maar dat moet je zijn als je een eigen zaak begint en succesvol wilt zijn.” Koen en Georgette van Beek ontmoeten elkaar in 1999. In 2007 zet Koen een groothandel in koffie op. Dit na een carrière van enkele jaren als internationaal vertegenwoordiger. “Ik heb in die tijd ontelbare koppen ondrinkbare koffie weggewerkt. Veelal automatenkoffie of oploscappuccino. Van mijn reizen door Zuid-Europa en Zuid-Amerika wist ik dat het anders kon en ben op kleine schaal begonnen met de verkoop van koffiebonen met bijhorende koffiezetters aan het MKB. Een schot in de roos. Het aantal zakelijke klanten groeide snel en er meldden zich ook steeds meer particulieren. De volgende stap was het ontwikkelen van een kwalitatief koffiemerk met een webshop en pas daarna kwam het idee van een eigen koffiebar bovendrijven.”

Verrassing

Georgette werkt dan als accountmanager voor een bedrijf in medische apparatuur. De ideale en veilige combinatie: een eigen bedrijf en een vaste baan. Drie jaar later verbaast het stel vriend en vijand met de mededeling een koffiebar te openen op de Markt in Sittard. Georgette: “Een verrassing was het zeker. Ons tweede kind was net geboren. Niet het beste moment om een baan met bijbehorende zekerheden op te geven. Maar we waren er samen al heel lang mee bezig. Koen heeft mij aangestoken met zijn passie voor koffie. Hij wilde graag een originele koffiebar erbij waar hij zijn eigen producten kon serveren. Als je een bedrijf begint, dan moet je het samen doen. We hebben op tientallen plekken in binnen- en buitenland inspiratie opgedaan, marktonderzoek verricht en een gedetailleerd businessplan lag al klaar. De laatste schakel was het vinden van een geschikte locatie. Die vonden we in 2012 en daarna hebben we snel de knoop doorgehakt.”

Locatie

Koen, geboren in Sittard: ‘Een goede locatie is cruciaal. Het moet een plek zijn waar veel mensen voorbijkomen. We hebben talloze opties bekeken, ook in andere steden zoals in Maastricht, Heerlen, Roermond en zelfs net over de grens in Duitsland. Het was de tijd dat de koffiecultuur ook in Nederland voet aan de grond kreeg. Eerst in de Randstad natuurlijk met Starbucks, hippe koffietentjes, coffee-to-go. We waren er vast van overtuigd dat er hier in Zuid-Limburg kansen waren voor een authentieke koffiebar, mits er topkwaliteit koffie geserveerd zou worden.”De visie blijkt juist: Coffee Mundo in hartje Sittard groeit uit tot een drukbezochte zaak. Met de beslissing om een tweede zaak te openen verraste het ondernemerspaar opnieuw de buitenwereld. Georgette: “We zijn in een heel vroeg stadium bij De Ligne betrokken geraakt. Koen en ik geloven in dit nieuwe stukje Sittard. De combinatie van functies is geweldig. Daar willen we bij zijn, een centrale rol in spelen. Dat is ons gelukt, maar het was wel even alle zeilen bijzetten. De investeringen zijn fors en we groeiden in één keer van een team met acht mensen naar twintig man. Dat zijn toch stappen.”

Beste

Koen: “Jazeker, maar we geloven in ons concept: de beste zijn. We kiezen heel zorgvuldig onze duurzame bonen, welke gemengd en gebrand worden tot onze Coffee Mundo Houseblend. We gebruiken de beste melk, de beste apparatuur. Bij koffie zetten draait het om de details. Ik denk dat we iets moois hebben neergezet waarmee we nog lang niet klaar zijn. Uitbreiden binnen de Euregio met meerdere vestigingen is zeker een optie.”

<< Terug naar nieuwsoverzicht