
8 okt 2020
Op de campus heeft een consortium van kennisinstellingen en bedrijven uit
de regio meer dan een jaar gewerkt aan de innovatieve fiets. De komende maanden wordt de 100% Limburg Bike uitvoerig in de praktijk getest door ervaren wieleramateurs.
Unieke fiets boordevol innovaties
"Deze Limburg Bike zit boordevol innovaties", zegt Menno Smeelen, projectleider van het 100% Limburg Bike project. "De buizen en voorvork zijn van in elkaar gevlochten carbon en supersterke Dyneema®-vezel van DSM. De verbindingsstukken in het prototype zijn nu van titanium, geprint met de speciaal gebouwde 3D-printer hier op de campus. Uniek, dankzij de kennis en kunde van Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) en Brightlands Materials Center is het voor het eerst mogelijk om 3D te printen met magnesium. We hebben tevens een prototype met verbindingsstukken van recyclebare kunststof versterkt met carbon vezels, ontwikkeld door Brightlands Materials Center. Ook innovatief is de ontwikkeling van een nieuwe biobased lijmverbinding om de koppelstukken aan het frame te bevestigen. De combinatie levert een supersterk en vederlicht frame op, zo goed als onbreekbaar."
Consortium
Bij de ontwikkeling van het eerste prototype is een consortium van verschillende regionale bedrijven betrokken waaronder de carbonspecialisten Eurocarbon en CeraCarbon. Zij zijn erin geslaagd de DSM-vezel Dyneema® te vervlechten met carbon, een nieuwe methode. Belgian Cycling Factory, eigenaar van het merk Ridley, heeft een bepalende rol gespeeld in het ontwerp.
Gepersonaliseerd
"Dit is een unieke fiets", zegt oud-profwielrenner Bram Tankink, nauw betrokken bij de Limburg Bike en ambassadeur duurzaamheid bij Brightlands Chemelot Campus. "Door de gebruikte materialen en de samenwerking tussen MKB en kennisinstellingen, door de aandacht voor duurzaamheid en het gebruik van circulaire materialen. Circulariteit heeft volop aandacht en is een belangrijke pijler van de campus. Maar ook omdat het frame precies op maat gemaakt wordt. De hoeken en lengtes van buizen zijn variabel waardoor je perfect op je fiets gezet kan worden. Je kunt uit verschillende materialen kiezen en je eigen kleuren samenstellen. Elke fiets kan straks op bestelling worden gemaakt."
Samenwerking
CEO Bert Kip van Brightlands Chemelot Campus is trots op de 100% Limburg Bike. "Het resultaat van een mooi staaltje samenwerking. Ondernemers van binnen én buiten de campus hebben optimaal gebruik gemaakt van de faciliteiten, kennis en kunde hier op de campus. De fiets bevat verschillende innovaties op materiaalgebied die hun weg zullen vinden in andere sectoren zoals de luchtvaart en de automotive. Dat is precies wat we met Brightlands Chemelot Campus willen: innovaties bedenken en valoriseren, samen met het bedrijfsleven."
Lees het volledige artikel | www.limburgbike.brightlands.com
Bekijk de launch video
<< Terug naar nieuwsoverzicht
Eerste prototype unieke 100% Limburg Bike gereed en gepresenteerd
Het eerste prototype van de 100% Limburg Bike is gereed. De racefiets werd gisteren gepresenteerd op Brightlands Chemelot Campus in Sittard-Geleen.

Unieke fiets boordevol innovaties
"Deze Limburg Bike zit boordevol innovaties", zegt Menno Smeelen, projectleider van het 100% Limburg Bike project. "De buizen en voorvork zijn van in elkaar gevlochten carbon en supersterke Dyneema®-vezel van DSM. De verbindingsstukken in het prototype zijn nu van titanium, geprint met de speciaal gebouwde 3D-printer hier op de campus. Uniek, dankzij de kennis en kunde van Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) en Brightlands Materials Center is het voor het eerst mogelijk om 3D te printen met magnesium. We hebben tevens een prototype met verbindingsstukken van recyclebare kunststof versterkt met carbon vezels, ontwikkeld door Brightlands Materials Center. Ook innovatief is de ontwikkeling van een nieuwe biobased lijmverbinding om de koppelstukken aan het frame te bevestigen. De combinatie levert een supersterk en vederlicht frame op, zo goed als onbreekbaar."
Consortium
Bij de ontwikkeling van het eerste prototype is een consortium van verschillende regionale bedrijven betrokken waaronder de carbonspecialisten Eurocarbon en CeraCarbon. Zij zijn erin geslaagd de DSM-vezel Dyneema® te vervlechten met carbon, een nieuwe methode. Belgian Cycling Factory, eigenaar van het merk Ridley, heeft een bepalende rol gespeeld in het ontwerp.
Gepersonaliseerd
"Dit is een unieke fiets", zegt oud-profwielrenner Bram Tankink, nauw betrokken bij de Limburg Bike en ambassadeur duurzaamheid bij Brightlands Chemelot Campus. "Door de gebruikte materialen en de samenwerking tussen MKB en kennisinstellingen, door de aandacht voor duurzaamheid en het gebruik van circulaire materialen. Circulariteit heeft volop aandacht en is een belangrijke pijler van de campus. Maar ook omdat het frame precies op maat gemaakt wordt. De hoeken en lengtes van buizen zijn variabel waardoor je perfect op je fiets gezet kan worden. Je kunt uit verschillende materialen kiezen en je eigen kleuren samenstellen. Elke fiets kan straks op bestelling worden gemaakt."
Samenwerking
CEO Bert Kip van Brightlands Chemelot Campus is trots op de 100% Limburg Bike. "Het resultaat van een mooi staaltje samenwerking. Ondernemers van binnen én buiten de campus hebben optimaal gebruik gemaakt van de faciliteiten, kennis en kunde hier op de campus. De fiets bevat verschillende innovaties op materiaalgebied die hun weg zullen vinden in andere sectoren zoals de luchtvaart en de automotive. Dat is precies wat we met Brightlands Chemelot Campus willen: innovaties bedenken en valoriseren, samen met het bedrijfsleven."
Lees het volledige artikel | www.limburgbike.brightlands.com
Bekijk de launch video
<< Terug naar nieuwsoverzicht