
Media Groep Limburg schakelt naar digitaal
Media Groep Limburg heeft woelige jaren achter de rug. Onder de vleugels van het Belgische Mediahuis maakt het bedrijf de omslag van de ‘papieren krant’ naar een multimediaal nieuwsmerk. Ze bereiken dagelijks ruim 700.000 lezers online en via print.

Ooit waren krantenuitgevers spekkopers. Stuk voor stuk bedrijven met eigen drukkerijen, eigen distributiekanalen en honderden werknemers. En dan nóg met stevige rendementen. Ook in Limburg. Maar in de vorige eeuw kwam al de ommekeer. Internet maakte nieuws ‘gratis’. Vooral jongeren haakten massaal af en ook adverteerders zagen meer heil in andere media.
Mediahuis
Fusies en saneringen volgden. In Limburg bleef van de vier uitgevers Media Groep Limburg uiteindelijk als enige over. Sinds 2014 eigendom van het Belgische Mediahuis. “Onze redding”, zegt Henk Pansters die samen met Dominic Stas de directie vormt van de huidige Media Groep Limburg, gevestigd op het bedrijventerrein aan de Bergerweg, Sittard. “We kwamen in handen van een bedrijf met hart voor kranten en voor journalistiek. En bereid om te investeren in vernieuwing en nieuwe verdienmodellen.”
Vernieuwing
“Mediahuis is sterk”, legt Dominic Stas uit. “Belangrijk om te concurreren én te investeren. Steeds meer abonnees lezen De Limburger op hun telefoon en tablet. Dat biedt genoeg mogelijkheden om hen in de toekomst méér en op maat te bedienen. Maar de overgang naar een Limburgs nieuws- en informatieplatform dat iedereen persoonlijk kan inrichten, is heel kostbaar. Mediahuis investeert per jaar alleen al veertig miljoen euro in digitale vernieuwingen. Wij profiteren daar volop van.”
Abonnees
Na drie jaar ziet Henk Pansters de effecten van de nieuwe koers. “De groei zit duidelijk in de digitale uitgaven. Nieuwe, jonge medewerkers met opleidingen en werkervaring in digitale media, drukken steeds meer hun stempel. Afgelopen jaar hebben we een nieuwe nieuwsapp gelanceerd. En we blijven vernieuwen.
Mooi voorbeeld hiervan vind ik Media Valley in Sittard-Geleen. In dit onderzoekcentrum voor nieuwe vormen van journalistiek werken we samen met de gemeente Sittard-Geleen, provincie Limburg en Zuyd Hogeschool. De komende jaren richten we ons nog meer op de digitale media. We staan nog maar aan het begin. We gaan in de toekomst onze lezers persoonlijk informeren, op basis van hun interesses. Personalized news heet dat.”
Sterk
Dominic Stas knikt instemmend. “We bepalen hier in Sittard-Geleen onze eigen ‘Limburgse’ mediatoekomst. Met adverteerders en klanten zoeken we intensievere samenwerking. Zo hebben we met Brightlands een campagne opgezet waarin de campussen laten zien wat ze allemaal doen. Met artikelen en reportages, in de krant en digitaal. Uiteraard tegen betaling en in een afgebakende vormgeving. Kortom: Media Groep Limburg behaalt een prima rendement en is met nu 270 medewerkers een gezond en sterk bedrijf.”
<< Terug naar nieuwsoverzicht